GRUPS D'ALIMENTS  

 

Els aliments es poden classificar de diferents formes segons el país, els seus gustos i hàbits alimentaris. Els podem classificar de moltes formes per la seva procedència pel seu estat o forma de presentació, per la tècnica de conservació... però la més coneguda es la feta per l'OMS, que els classifica en set grups:

  • La llet i els seus derivats, que són aliments proteics.
  • La carn, el peix i els ous, rics en proteïnes.
  • Els cereals, llegums i tubercles, amb contingut glúcid.
  • Les verdures i hortalisses, que contenen sals minerals i fibra.
  • Les fruites, que porten moltes vitamines.
  • Els olis, que contenen moltes calories ja que porten lípids.
  • Aliments complementaris, com refrescos, pastissos, que són aliments superflus.

 

 

 COMPOSICIÓ I GRUPS DE NUTRIENTS EN ELS ALIMENTS
 Els aliments són les substàncies que mengem: fruita, xocolata, pa... i els components que l'organisme necessita per viure són els nutrients. Aquest nodridors tenen una composició química diferent els uns dels altres, aquesta es la seva classificació:

  • L'aigua
  • Nutrients energètics
  • Els glúcids
  • Els lípids
  • Les proteïnes
  • Les vitamines i les sals minerals


 NECESSITATS NUTRITIVES
Alimentar-se és una necessitat primària dels éssers vius. Una bona alimentació allarga l'esperança de vida i evita malalties antigues com l'escorbut.
 

   Racions recomanades
Per mantenir una alimentació equilibrada cal:
  •  Prendre diàriament 2 o 3 racions de llet (o derivats).
  • Prendre 2 racions de carn, peix o ous al dia.
  • Són convenients 5 racions de pa, arròs, pastes, patates o cigrons.
  • Convé prendre 2 o 3 racions de fruita fresca.
  • Es recomanen 2 o 3 racions de verdures i hortalisses
  • Cal vigilar el consum d'aliments grassos 30 o 40g
  • Es poden prendre begudes alcohòliques sense excedir-se

 TECNOLOGIA ALIMENTÀRIA
 L'alimentació de l'home ha anat canviant al llarg de la història, fins fa pocs anys els aliments s'havien de menjar frescos i uns altres no eren disponibles a l'hivern... l'home va tindré d'anar descobrint formes que l'ajudessin mantenir els aliments durant llargs períodes de temps, sense descompondre's.